JAROSLAV KOLÉŠEK – Ayrton Senna, 2006

Jaroslav Koléšek
1974, Šternberk, žije a působí v Ostravě a ve Valašském Meziřící
studia Střední uměleckoprůmyslová škola, Brno, 1988-1992
Katedra výtvarné tvorby Ostravské univerzity, Ostrava (S. Hanzík, M. Kotrba) 1992-1997
doktorské studium na Fakultě výtvarných umění v Básnké Bystrici 2009-2012
působí jako vedoucí Ateliéru sochařství Fakulty umění Ostravské univerzity
Od poloviny 90. let Koléšek, jeden z nejvýraznějších žáků Mariány Kotrby, zaujal objekty inspirovanými pozůstatky činnosti vojenskoprůmyslového průmyslu – sochy jako Panzery, Tlumiče, Mise, propojují jak fascinaci tvarem, tak jakési mentální pozůstatky studené války ale i zaujetí světem Star Wars a dalších kultovních filmů. Koléšek se paralelně věnuje sochařské práci s lidskou anatomií (i když lidské tělo vnímá také jako „objekt“, jak je vidět z častých názvů, které tyto lidsko/strojová/ díla nesou). Koléšek se suverénně pohybuje v mnoha sochařských (i nesochařských) materiálech – beton, cement, pískovec, často používá sklo (zaujetí sklem je výsledkem pedagogického působení na sklářské škole ve Valašském Meziříčí). Jeho práce je zastoupena v Muzeu umění Olomouc, Galerii výtvarného umění v Ostravě a v dalších veřejných i soukromých sbírkách.

V červnu 2018 otevřelo Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových Museum Portheimka věnované uměleckému sklu – jako centrální motiv expozice inspirované barokním charakterem letohrádku Portheimka byla zvolena právě práce Jaroslava Koléška Ayrton Senna z roku 2006 – skleněná, zlatem barvená lebka je pozoruhodným portrétem slavného brazilského automobilového závodníka Formule 1, který zahynul ve 34 letech na Grand Prix San Marina v roce 1994. V portrétu-lebce se snoubí jak zlato evokující vítězství, tak lebka coby symbol smrti.
Vzhledem k rozšiřované sbírce skla Musea Kampa a tomu, že se předkládané dílo stalo vizuálem celého projektu, jsme rádi, že toto dílo je získáno do sbírek musea.

Dílo bylo zakoupeno za podpory Ministerstva kultury České republiky.

Leonid Ochrymčuk 22 LOB 78, 1980 (Z cyklu Vystřihovánky) akryl, olej, sololit, 77 x 57 cm

akryl, olej, sololit, 77 x 57 cm