HANA PURKRÁBKOVÁ Babička, 1997 šamotová kamenina, židle z ohýbaného buku, 107 x 50 x 65 cm

HANA PURKRÁBKOVÁ
Babička, 1997
šamotová kamenina, židle z ohýbaného buku, 107 x 50 x 65 cm

Hana Purkrábková (1936–2019), česká keramička a sochařka. Po absolvování Střední průmyslové školy keramické v Bechyni absolvovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (ateliér Jana Kavana), poté byla zaměstnána v keramické dílně Ústředí uměleckých řemesel ve Štěchovicích, kde i začala realizovat volnou tvorbu. Od roku 1969 přešla zcela do svobodného povolání a v Brunšově spolu s Karem Pauzerem vytvořili pracoviště umožňující realizaci velkých keramických plastik. Vystavovala od počátku šedesátých let, je držitelkou řady ocenění.

Hana Purkrábková měla neuvěřitelný cit pro sochařskou zkratku. Z keramické hlíny se jí podařily vytvořit mimořádně působivé figury a tváře, které bez zbytečných detailů podávají skvělý, často ne zrovna lichotivý obraz lidských typů a situací. Karel Pauzer ji označuje jako „zlodějku výrazů“, kdy se jí podařilo sumarizovat pocit z běžných dějů – politických mítinků, vernisáží, čekáren u doktora…

V roce 2020 Museum Kampa zakupuje tři práce, které dobře dokládají všechny její polohy – niterná osobitost v případě křehkého portrétu autorčiny maminky, agresivní mluvčí, reprezentujícího „politika“ jakékoli doby a groteskní jedlíci, vrhající se na rautový stůl při jedné z vernisáží. Karlem Pauzerem vybraná Kočka jako dar dotváří tento konvolut polohou obracející se ke zvířatům a jejich soužití s lidmi, tedy k tématu, které měli částečně s Pauzerem společné.

Babička je portrétem autorčiny maminky, byla vystavena v rámci výstavy Vybraná společnost v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě, kde figura „zasedla“ mezi dámy s rukama na klíně, či svírající kabelku, čekající u lékaře, na autobus, či na smrt. Nejspíše na to, až je někdo vezme na vědomí. Babička se trochu vymyká – je odrazem období, kdy byla autorčina maminka hůře mobilní a spolu s manželem Karlem Pauzerem se o ni starali, přičemž maminka stále intenzivně komentovala dění kolem. Šamot postavy autorka usadila na židli z ohýbaného buku, tu nejtypičtější židli, kterou si dokážeme představit. Babička je portrétem konkrétní ženy, ale zároveň také portrétem všech bytostí, které se napřed staraly o svou rodinu a které měly to štěstí, že se o ně nakonec rodina také postarala.

Dílo bylo zakoupeno za podpory Ministerstva kultury České republiky.

Helena Musilová

Věra Janoušková, Figura, polovina sedmdesátých let 20. století

barevné svařované smalty, v. 95 cm

Leonid Ochrymčuk Objekt, 70. léta 20. století dřevo, polychromie, 42, 5 x 19 x 25 cm

dřevo, polychromie, 42, 5 x 19 x 25 cm