Kolekce děl Františka Kupky (1871–1957), jednoho z nejdůležitějších představitelů světového umění 20. století, tvoří jeden ze základních pilířů sbírky Jana a Medy Mládkových. Kolekce, která má dnes již takřka nevyčíslitelnou cenu, obsahuje 215 olejomaleb, studií a kreseb a patří k nejucelenějším v soukromých sbírkách ve světě. Díky daru Medy Mládkové je v majetku hlavního města Prahy a v dlouhodobé správě Musea Kampa.
Kolekce dobře mapuje Kupkovu cestu k nefigurativnímu umění, a to – na rozdíl od Kandinského nebo Maleviče – právě přes zobrazení figury. Začíná několika obrazy a kresbami ještě secesního charakteru, následuje ilustracemi pro francouzské satirické časopisy z prvních let 20. století a pak figurálními pracemi z let 1906–1912. Mezi ně patří například studie-akvarel ke Koupající se (1906) nebo několik prací s tématem Gigolettes (1908–1909 – obraz, kresby). Ve sbírce je také jeden ze dvou vůbec poprvé veřejně vystavených abstraktních obrazů – Amorfa – Teplá chromatika. Byl představen – spolu s druhým Kupkovým obrazem Amorfa – Dvoubarevná fuga(dnes NG v Praze) – v kubistické místnosti na Podzimním salonu roku 1912 v Paříži. Velmi důležité jsou pro Kupkův další umělecký vývoj časné čistě abstraktní studie k Newtonovým kruhům (1911–1912) a obrazu Okolo bodu (1911–1930). Význačné jsou přípravné kresby k Amorfě – Dvoubarevné fuze (1911–1912) nebo série studií ke Kosmickému jaru – stvoření(1911–1920), k Příběhu o pestících a tyčinkách (1911–1919), ke Čtyřem příběhům bílé a černé. K nejkrásnějším a také nejrozměrnějším obrazům sbírky patřila Lokalizace grafických motivů II (1912–1913), kterou však Mládkovi věnovali Národní galerii ve Washingtonu, kde je umístěna ve stálé expozici. K nejpůsobivějším Kupkovým obrazům patří Katedrála (1912–1913). Meda Mládková se s Kupkou poprvé osobně setkala za svých studií dějin umění v Paříži v roce 1955 a od té doby se stala jeho vášnivou sběratelkou. Dnes se bez zapůjčení studií a obrazů z její sbírky nemůže obejít žádná velká malířova retrospektiva.